Kittenz lead the way

pátek, června 16, 2006

Glen Hansard & Markéta Irglová - Swell Season



14. a 15. června byl v prostorách olomouckého Divadla Hudby k zastižení jeden zrzavý Ir s rozbitou kytarou a v ošuntělé bundě od montérek. Jako by ani nebyl ta velká hvězda, na kterou všichni čekají několik týdnů. Kdo? Indicie jsou: Ir, The Commitments, The Frames… Modří už vědí, kdo je Glen Hansard...

Že lístky zmizely během několika prvních dnů od zahájení předprodeje je samozřejmá věc. Koneckonců i já si pro ně šel hned zkraje, po zkušenostech z Brna, když jsem marně sháněl tři týdny před koncertem The Frames ve Flédě lístky. Všude se mi vysmáli: „Lístky na The Frames? A to je sháníte teprve teď?

Kdo to ten Hansard vlastně je? Leader The Frames, jeho domovské kapely z Irska, která nejen tady pomalu zastiňuje U2 a dává jim najevo, kdo je mladá krev a kdo ta stará, na odchodu. Ale na rovinu, přestože The Frames jsou už hodně známí i mimo Irsko (projeďte si line-up na belgický pukkelpop), bez Hansarda by asi dneska nebyli tak daleko. The Frames jsou hlavně Glen Hansard. Stačí jako argument fakt, že sólově hraje věci nahrané společně s The Frames (např. The Locust, Finally, Lay Me Down…) ? Nebo že je výhradní autor většiny jejich velkých hitů? Nicméně, co se týče alespoň mé osoby, šel jsem na koncert značně skepticky naladěn. Příčinou byly historky o „Glenově úžasném charismatu, které zvedne na nohy i vozíčkáře“ a podobná tvrzení, vesměs všechna z úst něžného pohlaví, což je v tomto případe zdroj více než pochybný… Zatímco moje kamarádka šla na koncert kvůli Glenu Hansardovi jako člověku, mě zajímal Glen Hansard coby muzikant. Nemohl jsem si vybrat příhodnější okamžik – zrovna vyšla jeho první sólová deska nazvaná Swell Season, na kterém s ním vystupuje například i Markéta Irglová (piano, zpěv, kytara – ještě se k ní vrátím) nebo finská houslistka Marja Tukhanen.

Dostáváme se k hudbě samotné. Otřískaná španělka, klavír, baskytara. To je celý ansábl. Že se s obyčejnou akustickou kytarou dají stále dělat náladové songy, tomu už jsem pomalu přestával věřit. Je to ryzí písničkář, ale nejen to. Teď už musím uznat, že samotná osobnost Glena Hansarda je jako zjevení. Jeho hudební výstup dokáže být neskutečně procítěný, dokáže se naprosto ponořit do písně a vy jako divák máte pocit, že rušíte, že vlastně nehraje ani pro vás. Tak sugestivní dokáže být. Přitom to není žádný tragéd, navzdory písním, které zpívá. Působí uvolněným dojmem, k dobru dává jeden vtip za druhým (třeba ten o tom, proč jsou Irové tak dobří muzikanti a spisovatelé – viz video níže). Rozený bavič. Takhle se dozvíte, že jen v Irsku může píseň o smrti získat titul nejvíce sexy songu (samozřejmě je řeč o Lay Me Down).

Markéta Irglová. Kapitola sama pro sebe. V jednom okamžiku si Hansard zcela samovolně odběhl z pódia, načež jeho místo zaujmula právě Markéta Irglová, která na malou chvíli nehrála na klavír, ale chopila se kytary. Poté, co se Glen vrátil ze záchodu (kam si odskočil), začala hrát svůj song. Nemám ponětí, jak se písnička jmenovala, protože desku Swell Season jsem dosud neslyšel, ale její projev byl uchvacující. Drobná a křehká s výrazným hlasem, který byl ale stejný jako ona – drobný a křehký. Čistá energie, co vás bodne dole tam nalevo u plíce. Pro mě byla po ten okamžik větší hvězda než Hansard. A jsem rád, že nejsem jediný, kdo má tenhle pocit. V RefleXu jsem si přečetl recku Tobiáše Jirouse, který to vidí podobně jako já.

A teď jen info a drby. Swell Season má svůj profil na myspace, Glen Hansard s Markétou Irglovou přijeli z Valmezu (tady Hansard přechodně přebývá) a Swell Season je v překladu Prima sezóna, protože tenhle zrzavej Ir si oblíbil českou literaturu. Proto jeden song věnoval Bohumilu Hrabalovi, proto dostal od svých fanoušků po koncertě několik knížek.

A já teď pozoruji, že jsem se téměř nedotkl jeho hudby, ale jen jeho osoby. Takovou silou ten chlápek působí.



Video *1 - jeden song
Video *2 - o tom, proč jsou Irové takoví skvělí muzikanti
Video *3 - Glen se snaží zahrát slovo 'Valašské Meziříčí'

Další videa:
http://something.mysteria.cz/Video/100_5578.MOV
http://something.mysteria.cz/Video/100_5606.MOV
http://something.mysteria.cz/Video/100_5609.MOV
http://something.mysteria.cz/Video/100_5611.MOV
http://something.mysteria.cz/Video/100_5617.MOV

3 Comments:

At 11:32 odp., Anonymous Anonymní said...

Super videaaa! :0)
-- ivi

 
At 1:30 odp., Blogger Vrm vrm mazlíčkové said...

diky, mel jsem nahodou dobry misto pod podiem. mozna jeste nejaka prihodim, pro velky ohlas :)

 
At 4:22 odp., Anonymous Anonymní said...

suhlasim :)

 

Okomentovat

<< Home